By Emailim Batorah
Shulchan Aruch ( O.Ch 1: 23)
"It is good to say (daily) פרשת המן. (Levush)
So that you will believe, פרנסה is השגחה פרטית "
The ערוךהשלחן writes,” not to say פרשת המן*.
There is no mention of פרשת המן in ש"ס.
The ערוך השלחן writes He couldn’t find this ירושלמי. (It has not been found since)
ע"כ הערוך השלחן
Perhaps, according to the רמב"ם הל' ע"ז*, If the sole purpose of saying the פרשה, is to have the סגולה of פרנסה,
(ג' בשלח סגולה) this might be considered כפירה.
*The ערוך השלחן writes the reasons why not to say פרשת המן,
a) “The Parsha mentions numerous times the
Bnai Yisroel's complaints of not having food.
b) The complaints on the מן
c) The Midrash writes Hashem said “I don’t need
not your complaints (on the מן)and not your praises."
הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה, וכן הקורא**
על התינוק שלא יבעת, והמניח ספר תורה או
תפילין על הקטן בשביל שיישן - לא די להם
שהם בכלל מנחשים וחוברים,
אלא שהן בכלל הכופרים בתורה,
שהן עושין דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא
רפואת נפשות,
שנאמר (משלי ג כב): "ויהיו חיים לנפשך".
אבל הבריא, שקרא פסוקין ומזמור מתהילים
כדי שתגן עליו זכות קריאתן וינצל מצרות
ומנזקים, הרי זה מותר
רמב"ם הל' ע"ז פי"א הל' י"ב*
2 comments:
Sir, you do not seem aware of the idea to say every day, the akeidah, parshas Haman, and the aseres hadibros, AL pi kaballah.....they go hand in hand in the form of ChaGaT....
לשון הטור וטוב לומר פרשת הקידה ופרשת המן וכתב הבית יוסף כדי שיאמין שכל מזונותיו באין לו בהשגחה .
Post a Comment