R' Yosef Chaim Sonnenfeld |
The guru of the anti-Zionists is the late Rabbi Yosef Chaim Sonnenfeld who was the leader of the Eida Hacharedis in Yerushalyim.
R' Sonnenfeld heard another rabbi speaking about a Jew that supposedly went off the derech and was Mechallel Hashem in public and so this rabbi cursed him ... calling him "Yemach Shmo" translated as "may his name be obliterated.
R' Sonnenfelf started screaming at the rabbi :
"Chas Ve'Sholom .... it is prohibited to say that about another Jewish person and it is in fact against Halacha!
We see in Halacha that if a person who does not observe Jewish law and he dies without children, his living brother is required to either marry his dead brother's wife .. Yeebum .... or give her Chalitzah. And the reason behind this Torah requirement is that his dead brother's name not be forever obliterated....and you curse him saying "May his name be obliterated?" Yemach Shmo??
Who appointed you as Hashem's advisor and to curse this fellow and say Yemach Shmo?
Instead why don't you pray that he repent?
If the names of Ahaz, Menasheh and Amnon would have been obliterated, G-D Forbid, how would Moshiach be born?"
Yet there are many people who comment on this blog and call Moreinu Harav Avraham Yitzchok Kook z"l, who was a Tzaddik Tamim, and a huge Talmud Chochum .... "Yemach Shmo"....
Readers don't usually see these comments because I delete them, but some pass through ......
The guru of the anti-Zionists is the late Rabbi Yosef Chaim Sonnenfeld who was the leader of the Eida Hacharedis in Yerushalyim.
דברי תורה
?האם מותר לומר על יהודי רחוק ימח שמו
הרב יוסף חיים זוננפלד, רבה של העדה החרדית בירושלים, שמע פעם את אחד הרבנים מדבר על פלוני שיצא לתרבות זרה וחילל שם שמיים ברבים, ומקלל אותו נמרצות באמרו: "ימח שמו!".
רבי יוסף חיים זוננפלד נזעק מיד, ואמר: "חס ושלום, אסור לומר כן על בן ישראל! זה אף נוגד את ההלכה, שהרי ההלכה היא שגם אם אדם המיר את דתו, ומת בלי בנים – אחיו חייב ביבום או בחליצה לאלמנתו... וכל העניין של יבום נעשה כדי "להקים על שם אחיו המת ולא ימחה שמו בישראל". ואתה אומר "ימח שמו"? מי שמך להיות יועץ לה' יתברך, ולומר ש"ימח שמו", חס ושלום? במקום זה, התפלל עליו שישוב בתשובה. הרי אם חס ושלום היה נמחה שמם של אחז ומנשה ואמנון, איך היה נולד משיח?"...
לצערנו הרב, אנו נתקלים רבות באנשים שמתירים לעצמם להשתמש בלשון של: "ימח שמו" על אדם כזה או אחר, ומצוה להודיע ולפרסם ברבים שזהו איסור גמור! אסור לומר על בן ישראל, ואף על הגרוע שבגרועים, "ימח שמו", מכיון שגם על אחד שכזה שם ישראל נקרא. וכמו שציין הרב יוסף חיים זוננפלד, אפילו יהודי שחלילה המיר את דתו, לא ימחה שמו בישראל.