Friday, May 24, 2024

Eighteen Things You Need to Know About Lag Be'Omer!

 

From EMAILIM BATORAH

 
       שמונה עשר מי יודע



1) According to ר' מנחם החברוני (13th century)
רשב"י is buried in Kfar Chananya (15 km. south of Meron)

2) According to the חיד"א, there is no מקור anywhere
that רשב"י was niftar on Lag Baomer

3) The first mention of רשב"י Yahrzeit on ל:ג בעומר is the
controversial ספר חמדת הימים

4) According to the יעב"ץ, (The Chasam Sofer seems
to agree) it was R. Moishe d'Leon (not רשב"י) who wrote
the זהר


5) According to many Poskim, the תלמידי ר' עקיבא still died on
ל"ג בעומר but stopped on the 34th day of the עומר.


6)  The גמרא (Yevamos 62) says 12,000 pairs of
Talmidim died. The מדרש says it was only 300 Talmidim.

7) The גמרא says they all died of a disease called אסכרה.
 According to Harav Hagaon Y. Henkin zt"l and others, the
גמרא uses אסכרה as a code for getting killed fighting
the Romans.

8) The שואל ומשיב  
5 - 39  writes "If you distribute the  money
to עניי ארץ ישראל instead of spending it to go to his
 קבר etc., he guarantees רשב"י will have  much more
נחת רוח.

9) According to the Chasam Sofer, the קצת שמחה on ל"ג בעומר
has nothing to do with רשב"י It is because it's the Sefirah of
הוד שבהוד and to commemorate the first day the מן came
down inthe מדבר.

10) According to the   מנחת אלעזר 
ח"ד:ס.the ל"ג בעומר
celebration is strictly a מנהג ארץ ישראל Celebrating
in חוץ לארץ is onsidered strange & haughty כזרות יחשב וכיוהרא 

11) When the מנחת אלעזר was in Eretz Yisrael during ל"ג בעומר
he spent the night in צפת not willing to celebrate in Meron
together with the Zionists.            

12) 
The תוספתא (Shabbos 7:1) says clapping hands or 
dancing in front of a fire is אסור because of דרכי אמורי. 


See below The תשובה (short version) my nephew
הרה"ג ר' אברהם אשי דיק שליט"א wrote.



13)  Years ago they had women dancing in Meron
on Lag Baomer לכבוד התנא רשב"י

14) Originally the pilgrimage to Meron for the first
350 years was done on פסח שני and not on ל"ג בעומר 

15) Originally the celebration was held at the cave of
בית שמאי & בית הלל at a later date it was changed to רשב"י 

16) Originally it was only Moslem women who burned
their clothes לכבוד רשב"י.
This controversial  Minhag was later adopted by the Yidden.


17)  The Chasam Sofer in the פתיחה to סדר נזיקין writes,
the Yeshiva started learning מס' בבא קמא on Lag Baomer.

גל
 עיני ואביטה נפלאות מתורתך stands for the 3 בבות & their 30 פרקים 


18) Rav Elyashiv Zt"l said that דעת תורה is not to travel
to Meron on ל"ג בעומר

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
********************************************************************************************************************

אחיין שלי הרה"ג ר' אברהם אשי דיק שליט"א מחבר שו"ת אשי ישראל ח' חלקים
כתב את התשובה הזו לגבי ריקוד מול המהדורה של ל"ג בעומר, בשתי גרסאות (ארוך וקצר)
אשמח לשלוח את הגרסה הארוכה לתלמידי חכמים שירצו לכתוב חוות דעת מנוגדת

My nephew הרה"ג ר' אברהם אשי דיק שליט"א מחבר שו"ת אשי ישראל ח' חלקים
wrote this תשובה in two versions (long & short) regarding  dancing
in front of a fire on ל"ג בעומר 
I will be happy to send a copy of the long version to תלמידי חכמים, especially to those who would want to write a תשובה opposing and countering his פסק



שאלה:   יש שהרעישו שמה שנהגו לרקוד סביב המהדורה בל"ג בעומר יש בזה משום איסור דרכי אמורי. האם יש צדק בדבריהם

ענף א
א) התשובה בקיצור.
הנראה שאין להקל בדבר זה, ויש למנוע מזה המנהג. ואבאר בס"ד בתשובה אחת בקיצור לאלו שקשה עליהם האריכות. ואחר כך אכתוב בס"ד באורך
להראות שהמסקנה בנוי היטב על עיון הש"ס והפוסקים.

התוספתא בשבת פרק ו מונה הדברים האסורים משום דרכי אמורי, וכתוב שם בהלכה ב: "המספק והמטפח והמרקד לשלהבת הרי זה מדרכי האמורי", ע"כ.

ובספר העיקרים מאמר ג פרק ח: "דת הנוצרים השאירו מנהג אבותיהם בידיהם, כמו שנשאר בידם גם כן מנהג עובדי האש, לעשות מדורות גדולות בלילה אחת בעת יכנס השמש במזל סרטן מן המזלות האמתיים בעלי הצורות בכל שנה ושנה ולרקד ולטפח סביב המדורה ולהקיף אותה ולדלג עליה. וכל אלו הדרכים לפי שהם עבודה לשדים ומצד רוח טומאה, הרחיקה אותם התורה", ע"כ
.
ב) ולאור דבר העיקרים הנאמנים,
עשיית מדורות גדולות ולרקד ולטפח סביבו הווה דרכם
של עבודה זרה. והיות שכן, אפילו אם נימא שעושים כמנהג הזה לשם שמים ובכוונה טובה, עדיין אסורה.

והוא כמו שהוכיחו התוספות בעבודה זרה מלשון הסוגייה בעבודה זרה דף יא עמוד א, וכן התוספות מסכת סנהדרין דף נב עמוד ב שכתבו: "אי הוי חוקה לעבודת כוכבים אפילו הוה כתוב באורייתא לא הוה מהני", ע"כ. וכן הסיק הגר"א נחרצת ביורה דעה סימן קעח אות ז.

ג) וכן הוכיחו התוספות מן המדרש ספרי בשופטים פיסקא קמו: "מצבה שאהובה לאבות שנואה לבנים", ע"כ. וכתבו רש"י בפרשת שופטים פרק טז פסוק כב: "עכשיו שנאה מאחר שעשאוה אלו חק לעבודה זרה", ע"כ.
והוא הדין העניין של רקידה וטפיחה סביב מהדורה, שהוא נעשית כבר מנהג של עובדי עבודה זרה, ולכן אין היתר אפילו אם יכוונו לשם שמחת התורה.

ב) ויש להניח שהרבה יבוא בטענה שאין רשות לערער נגד דבר שהרבה טובים וכשרים עושים, וכמו שמורגלא בפומי דאינשי.
ולא אכחש שמצווה ליישב מנהג הציבור, אמנם החושבים שיש כלל מוחלט שאנו חייבים להצדיק כל דבר ועניין של הנהגת רבים וטובים ולא משנה מה, הם מעולם לא ראו מה שכתבו ראש חכמי ישראל הרמב"ם והרא"ש אודות זה.

וז"ל בשו"ת הרא"ש כלל נה סימן י: "אם נהגו במקומות מנהג שיש בו עבירה יש לשנות המנהג אפילו הנהיגו גדולים את המנהג דאין בית דין מתנין לעקור דבר מן התורה. ואפילו סנהדרי גדולה היושבת בלשכת הגזית אין לה כח לעקור דבר מן התורה, אלא בשב ואל תעשה, אבל לא בקום עשה. ואפילו הוא נביא אין שומעין לו אם לא הוחזק לנו כאליהו בהר הכרמל ששמעו לו לשחוט קדשים בחוץ ומשום מגדר מילתא. ולא מיבעיא מנהג של עבירה שיש לשנותו אלא אפילו מנהג שעשו לסייג ולהרחקה ויכול לבא ממנו קלקול יש לבטל המנהג. כדאמרינן בפרק מקום שנהגו (שם פסחים נ:) בני חוזאי נהגו דהוו מפרשי חלה מארוזא, אתו ואמרו ליה לרב יוסף אמר להו ניכלה זר באפייהו משום דחיישינן דילמא אתו לאפרושי מחיוב על הפטור ומהפטור על החיוב, כי מתוך המנהג יהיו סבורין דאורז מין דגן הוא.

וכן אמרינן בירושלמי במקום שההלכה רופפת בידך הלך אחר המנהג. פירוש אם יש רפיון בהלכה שאין ברור לך כמי נפסקה ההלכה וראית שנוהגין הלך אחר המנהג דיש לתלות שנראה לגדולים שהנהיגו המנהג שהלכה כן. אבל במקום שאין רפיון בהלכה אין לך לילך אחר המנהג שהוא כנגד ההלכה. זה דין מנהגים שהן בענין איסור והיתר", ע"כ.

וכן כתוב בשו"ת רמב"ם סימן רסג: "בכל מקום, שמנהגם לעמוד, צריך למנעם, בגלל מה שמגיע בזה מן ההפסד באמונה, ומה שמדמים שיש בתורה מדרגות ומקצתה מעולה ממקצתה, וזה רע עד מאד. ומן הראוי לסתום כל הפתחים, שמביאים לזאת האמונה הרעה. ומה שטען החכם האחר, שבגדאד ומקצת הערים עושות זאת, אין זה ראיה בשום פנים, לפי שאם נמצא אנשים חולים, לא נחליא הבריא מאנשיהם, כדי שיהיו שווים, אלא נשתדל לנתח כל חולה שנוכל. ואסור בשום פנים לעשות בתורה מקצתה מעולה ממקצתה, ועיינו בדברינו בזה בפירוש המשנה בפרק חלק", עכ"ל.

והגם שאודות עמידה לעשרת הדברות יש טעמים נכונים להתיר ובספרנו שו"ת אשי ישראל חלק ד סימן ה הארכנו בדבר זה, מכל מקום יסוד הרמב"ם נשאר שאי אפשר לקבוע במסמרות שיש היתר בדבר מחמת שהרבה וטובים נוהגים כן אפילו על פי תלמידי חכמים, ולגבי מנהג עבודה זרה כעין שרוקדים סביב מהדורת אש, בזה דברי הרמב"ם עדיין שייכים טובה.
Know someone who wants to be added? Forward them this email and have them click below. 

Sign up here.

3 comments:

  1. Why you no put this #1 ?

    When the מנחת אלעזר was in Eretz Yisrael during ל"ג בעומר
    he spent the night in צפת not willing to celebrate in Meron
    together with the Zionists

    ReplyDelete
  2. Yoely in KJ
    I know you are joking but there is a lot of truth in that statement of the Minchas Eliezer.
    The Jews that went to Meron when the Minchas Eliezer visited Israel, were Shoimrei Torah Umitzvois who sacrificed to live in Israel, and yet he called them "Zionists" The Minchas Eluzer was a fanatical hater of anyone who supported Zionism, and he actually discouraged his followers in Munkatch from making Aliyah, it's important to note that the vast majority of those followers perished in the Holocaust, while those so called "Zionists" that were in Meron survived the Holocaust, something to think about!

    ReplyDelete