Wednesday, November 18, 2015

Kobi (May) Peleg Transgender Takes her Life

May Peleg Friedman, the Jerusalem Open House’s first transgender Chairperson, put an end to her life this week at the age of 31. 

Born into a world of religious tradition and gender conformity, May tried to live as dutiful son, husband and father, while knowing, since age 4 that her soul belonged in another type of body. 


על אהבה וחושך: הטרנסג'נדרית שהקדישה את עצמה לקהילה שמה קץ לחייה

מאי פלג נולדה בשם קובי למשפחה חרדית בבירה. אמה התעללה בה, והיא עברה לגור ברחוב - שם נאנסה מדי לילה. בצבא הכירה את אהבת חייה, איתה הביאה שני ילדים לעולם. אלא שאז החליטה לעבור תהליך לשינוי מין ולהתגרש. ביום שבת נמצאה גופתה. "אפשר היה למנוע את זה"

פלג, שנולדה בשם קובי למשפחה חרדית, חשפה בסרטון שפרסמה באינטרנט את סיפורה. "אני זוכרת בגיל ארבע, כשישבתי בביתי ואמרתי שמשהו בגוף שלי לא בסדר", אמרה. בגיל 13 נשלחה לישיבה. "הייתי מבריזה מהפנימייה והולכת לספרייה שבגבעת רם. אמרתי לעצמי שאעשה את כל שביכולתי בשביל להימנע מלעשות את התהליך". כשהגיעה לגיל 17, ביקשה להתגייס לשירות קרבי עוד כשהגדירה את עצמה כגבר, אולם לא התקבלה "כי הייתי בן יחיד".
במהלך השירות הצבאי, הכירה בתור קובי את מי שלימים נישאה לה והביאה עמה שני ילדים. "חשבתי לעצמי שאם אני מאוהבת, אולי אשרוד כגבר. בהיריון השני שיתפתי את בת הזוג, כי הבנתי שלא אחזיק מעמד", סיפרה פלג והוסיפה כי "בהתחלה השמיים נפלו, אבל עם הזמן היא הבינה שהכל בסדר".
מאי פלג, טרנסג'נדרית שהתאבדה. נובמבר 2015 (צילום מסך , פייסבוק)
שימוש בסמים קשים וחיים ברחוב בגיל צעיר. פלג (צילום מתוך פייסבוק)
אלא שאז נוצרה בעיה חדשה - הקבלה שלה בקרב ילדיה. "בכיתי, נכנסתי לדיכאון ופיתחתי הפרעות אכילה. סביב גיל 27 ניסיתי להתאבד - וכשנכשלתי אמרתי לעצמי 'אני חייבת לעצור, לעשות שינוי ולהבין לאן אני הולכת וממשיכה בחיים'", אמרה פלג, תוך הכרזה שמדובר בנקודה שבה החליטה להתחיל את התהליך. בעקבות כך, בני הזוג התגרשו ושיתפו את הילדים על כך שיש להם אמא חדשה. פלג סיפרה לאביה על שינוי המין לפני מותו, עם אימה נותק הקשר שנים רבות קודם לכן.
שנים לאחר התהליך החלה פלג לחשוף את הסיפור הקשה שהוביל לנתק מאמה; ההתעללות שעברה בבית, שימוש בסמים קשים וחיים ברחוב בגיל צעיר. "האישה שילדה אותי התעללה בי בבית", כתבה והוסיפה: "בגיל 13 יצאתי מבחירה לפְּנִימִיָּה, שם התחלתי להסתובב ברחובות. 'כיכר החתולות' הפכה לבית עבורי, ועם הזמן התחלתי לצרוך סמים". בגיל 16, פלג, אז עדיין קובי, גרה רוב הזמן ברחוב; בהתחלה בחדרי מדרגות, על ספסלים ואפילו בתוך מגלשות.

 "הגעתי לגיהנום"

"אז הגעתי לגיהנום – הזולה ברחוב קינג ג'ורג'. שם 'אומצתי' על ידי בחור שגדול ממני בשנה, הוא 'הגן' עליי ולאט לאט נפלתי לתוך המלכודת שלו – ההרואין", שחזרה פלג, "תחילה הוא סיפק לי את הסם ללא תמורה, כעבור זמן מה החל הניצול המיני. לילה אחרי לילה נאנסתי במקום המקולל ההוא. בשנים שבהן גרתי ברחובות הגוף שלי חולל עשרות פעמים".
החרדה והקושי צפו בעיקר כשהשמש שקעה. "התעוררתי כל רגע מפחד מהאונס הבא, מסיוטים של הטראומות שעברתי, מרעשי הרחוב ותנאי מזג האוויר הקיצוניים". גם למצוא עבודה לא היה פשוט בעבורה: "ניסיתם פעם ללכת לעבודה כשאתם רעבים? ומי בכלל יעסיק חסרי בית?".
מאי פלג, טרנסג'נדרית שהתאבדה. נובמבר 2015 (צילום מסך , פייסבוק)
ניהלה את "המקווה". פלג בפאב (צילום מתוך פייסבוק)
סיפור החיים הקשה שלה הוביל את פלג לא אחת לאשפוז בבתי חולים פסיכיאטריים. באחת מהפעמים שבהן אושפזה הכירה את חברתה לחיים. כשהשתיים הכירו, גם נותק הקשר בין פלג לילדיה, אותם לא ראתה מאז. "היינו ביחד שנתיים וחצי, עד שלפני שישה חודשים נפרדו", סיפרה בת הזוג לשעבר, שהוסיפה כי הן נותרו קרובות.
"מאי הייתה אדם מקסים. היא עברה הרבה קשיים בחיים וניתקו אותה מילדיה, שהיא מאוד אהבה. היא הייתה פעילה גדולה בקהילה הלהט"בית, כזאת שנתנה את נשמתה למען כולם", סיפרה בת הזוג לשעבר. מסכת הייסורים לא פסקה שם, ולפני שמונה חודשים חלתה פלג בפיברומיאלגיה – מחלת שרירים נדירה – ונלחמה תקופה ארוכה על מנת שיכירו במחלתה.
מאי פלג, טרנסג'נדרית שהתאבדה. נובמבר 2015 (צילום מסך , פייסבוק)
פלג (צילום מתוך פייסבוק)
בת הזוג לשעבר שחזרה את התא המשפחתי שהשתיים הקימו. "חודש אחרי שהיא עברה לגור איתי, שלושת הילדים שלי כבר החלו לקרוא לה 'אמא'. הם התחברו אליה בצורה מטורפת. חלק מהזמן היא הייתה על כיסא גלגלים בגלל הכאבים, אולם למרות הקושי היינו יוצאות לטיולים והיא הייתה מסיעה את הילדים לבית הספר", סיפרה.
לדבריה, "היא ידעה המון דברים. היא נהגה לשבת שעות עם בני הגדול ולדון על פוליטיקה והיסטוריה, הייתה לה המון סבלנות. היא נהגה להגיע לכל המשחקים של הבן שלי ולהריע לו מהקהל – גם כשהייתה על קביים".

 "הפרידה הייתה מאוד קשה"

לדברי בת הזוג לשעבר, פלג העבירה את חייה עם המון צער וכאב. "היא סבלה מאנורקסיה, מהפרעת אישיות גבולית ומפוסט טראומה חריפה. בשלב מסוים ניסינו להשיג לה משמורת משותפת על הילדים, אולם העובדת הסוציאלית שהגיעה אלינו הביתה החליטה לבסוף להשאיר את המצב כפי שהיה".
"הפרידה הייתה מאוד קשה", סיפרה. "נפרדנו כי הגענו למצב שהורדנו אחת את השנייה, נכנסו לדיכאון מזה". לאחר שיחה בין השתיים הוחלט להיפרד, "אבל לא כי לא אהבנו", הדגישה.

 "מכה נוספת לקהילה הלהט"בית"

יו"ר הבית הפתוח בירושלים, דנה שרון, סיפרה לוואלה! NEWS כי "התחושות לא פשוטות. כבר מהרגע שהיה ברור שהיא נעדרת, האווירה בבית הפכה לקשה. זוהי מכה נוספת אחרי גל המכות שחטפנו לאחרונה בקהילה". לדבריה, "אנשים מגיעים למצבים אובדניים בגלל הדרה חברתית ובגלל שמערכות בריאות הנפש והרווחה לא ערוכות להתמודד עם מצבים מיוחדים. זה שילוב קטלני".
שרון סיפרה על פלג כי הייתה "אישה עם לב ענק, אנרגיות מדהימות ורצון אין סופי לתקן ולשנות. אישה שהייתה כולה לב ופשוט לא עמדה בזה. העולם לא היה מספיק טוב בשבילה".
מאי פלג, טרנסג'נדרית שהתאבדה. נובמבר 2015 (צילום מסך , פייסבוק)
פלג (צילום מתוך פייסבוק)
לבקשתה של פלג לא תתקיים הלוויה לזכרה, אולם יערך טקס זיכרון קטן וצנוע. היא השאירה אצל חברה הוראות איך להתמודד, ואפילו ביקשה שעמוד הפייסבוק שלה לא יהפוך לדף זיכרון אלא יישאר עמוד רגיל, כפי שהיה עד מותה.

 "בחורה סופר חכמה וסופר חזקה"

גיל נווה, אחד מחבריה, סיפר: "אנחנו הכרנו בעיקר סביב הפעילות של הבית הפתוח ובתקופה קצרה שבה הייתה הבעלים של בר 'המקווה' בעיר. היא הייתה בחורה סופר חכמה וסופר חזקה. הייתה בה יכולת לראות רגישויות של אנשים מבלי שהיו צריכים לדבר עליהן".
לדבריו, "יצא לנו לדבר פעם אחת על הילדים שלה והיה לה כזה אור בעיניים שזה היה מעורר השראה. בשנתיים האחרונות היא עברה עוד התפרצות של המחלה ולקח לה הרבה מאוד זמן עד שנפתחה שוב לעולם, אבל משהו נשבר שם. מההיכרות שלי איתה זה היה מתוכנן לפרטי פרטים, היא לא הייתה בן אדם שעושה משהו כזה בפרץ של רגע".
מאי פלג, טרנסג'נדרית שהתאבדה. נובמבר 2015 (צילום מסך , פייסבוק)
"הרחוב הפך לבית". פלג (צילום: מתוך פייסבוק)
עו"ד מיכל עדן, פעילה מרכזית בקרב הקהילה הלהט"בית, סיפרה שפלג התלוננה לא אחת באוזניה על יחס מפלה ומקפח בשל היותה טרנסג'נדרית. "הקושי הגדול היה מכיוון שהשינוי נעשה לאחר שהתחתנה והביאה ילדים, היא נזקקה לתמיכה רבה במהלך הגירושין. במקרה של מאי נוכחתי שוב לדעת שהמדינה אינה מעמידה משאבים ראויים לתמיכה באזרחים העוברים הליך לשינוי מגדרי".

1 comment:

Anonymous said...

There should be a law in Israel against cremation. Cremation serves no one's purpose except for anti-establishment agitators who want to make trouble, like the weirdos who want to change their gender.

Zionists should also be upset about this that he wants to put his ashes as fertilizer on a tree from Keren Kayemet.