Tuesday, December 11, 2012

Rare Holocaust Photos from Nazi Albums

Pictures of daily Jewish life during Holocaust hidden in private albums of Wehrmacht soldiers for years. Dariusz Dekiert, a devout Christian from Poland, locates and hands them over to Shem Olam Institute. 'I see it as rectification,' he tells Yedioth Ahronoth

Like children their age all over the world in recent decades, these children too stood in front of a photographer, followed his orders and smiled. The result appeared almost routine, but there is nothing routine about this photo.

It is a picture of Jewish children during the Holocaust. The photographer is a German Wehrmacht soldier. One frozen moment in the hell Europe's Jews went through.

בתמונה זו נראים חיילים גרמנים כופים על ילדים יהודים להצדיע להם במועל יד. הילדים מחייכים, אולי בלית ברירה, ונראה שאינם מבינים שהפכו לכלי משחק בידיהם של חיילים שאיבדו צלם אנוש
This picture shows Jewish children being forced to give German soldiers a Nazi salute. The children are smiling, perhaps having no other choice, and appear not to understand that they have become a pawn in the hands of soldiers who have lost their humanity

The Shem Olam Institute launched a special project in the past year, collecting photos of Jews from the Holocaust. These are not the famous propaganda pictures, but rather photos kept in the private albums of German troops, who documented their service like any other soldier.

Most album owners, Shem Olam officials say, seek to get rid of the pictures linking their family members to Nazi Germany.

קונסקי. במהלך הפלישה לפולין, שהתה הצלמת נלי ריפנשטאהל בעיירה קונסקי בזמן ש-30 אזרחים הוצאו להורג שם כנקמה על מרד שביצעו לכאורה בחיילים גרמנים. לפי ספר זיכרונותיה, ריפנשטאהל ניסתה לעצור את המתרחש אך חייל גרמני זועם איים עליה באקדח שיירה בה במקום. היא טענה כי לא ידעה שהקורבנות היו יהודים. בתמונה זו רואים את הבניין שלידו נורו היהודים למוות
During the invasion of Poland, photographer Leni Riefenstahl was in the town of Końskie while 30 citizens were being executed in revenge for an alleged revolt against German soldiers. According to her memoirs, Riefenstahl tried to stop the execution but an angry German soldier threatened to shoot her on the spot. She claimed she did not know the victims were Jewish. This picture shows the building next to which the Jews were shot to death


  עבודות כפייה בראדום. עיר במרכז פולין. ניתן לראות את המרחב הטריטוריאלי שבו תיעדו החיילים הגרמנים את המשטר
Forced labor in Radom, a city in central Poland

תמונה מגטו ורשה. מדובר כנראה בתמונה מבוימת. ניתן להניח שהחיילים הגרמנים נתקלו בבית כנסת, וציוו על היהודים להצטלם
This photo from the Warsaw Ghetto appears to be staged. German soldiers likely came across the synagogue and ordered the worshippers to pose for a picture

  תמונות כלליות. החיילים הגרמנים היו שומרים באלבום את תמונותיהם שלהם, לצד תמונות היהודים שצילמו
General photos. The German soldiers kept their pictures in the album alongside the pictures they took of Jews

על מדרגות ישיבת חכמי לובלין. חייל גרמני צילם חבורת זמר שניגנה לעוברים ושבים מחוץ לגטו. ישיבת חכמי לובלין הייתה המוסד היהודי המוכר ביותר באותה עת ונזנחה לאחר שכל היהודים נדחקו לגטו
On the stairs of the Sages of Lublin Yeshiva. A German soldier photographed a singing group playing for passersby outside the ghetto. The Sages of Lublin Yeshiva was the most famous Jewish institutions at the time and was abandoned after all Jews were pushed into the ghetto

שריפת בית הכנסת בקוצ'ק. בתמונה משנת 1941 רואים את בית הכנסת היהודי עולה בלהבות. לתמונות אלו צורפו תמונות שבהן מתעד החייל הגרמני איסוף מצבות מבית העלמין בקוצ'ק, ככל הנראה למטרות בנייה או סלילת כביש. התופעה של הצתת בתי כנסת בפולין הייתה מוכרת, אך כמעט אין תיעוד של האירועים
The burning of the synagogue in Kotzk. This 1941 photos shows the Jewish synagogue on fire. These pictures were attached to photos in which German soldiers documented the collection of gravestones from the Kotzk cemetery, apparently for the purpose of construction or paving roads. The phenomenon of torching synagogues in Poland was well-known, but there is hardly any documentation of these incidents

מתקן הבראה לחיילים גרמנים. הגרמנים הביאו למתקן יהודים כדי שינקו את רכביהם וכדי להעסיק אותם בעבודות משפילות נוספות. מתמונה זו ואחרות נראה שלעבודה נלקחו דווקא גברים חלשים, כדי שיתקשו במלאכה
A convalescence facility for German soldiers. The Germans brought Jews to the facility to wash their cars and engage in other humiliating jobs. This picture and others point to the fact that they purposely brought in weaker men


גטו ורשה.   במהלך החיפושים נמצאו מאות תמונות של הרחובות היהודיים בגטו, שמהן ניתן ללמוד דווקא על חיי השגרה בגטו
Warsaw Ghetto. Hundreds of pictures of the ghetto's streets were found during the search, revealing the Jews' daily life


  הלוויית ילד יהודי. 1941. עיירה קטנה בפולין, שלא היה בה גוף שטיפל בסידורי קבורה. החיילים נקלעו למסע לוויה מאולתר שנערך על ידי משפחתו של ילד קטן
A Jewish child's funeral in 1941, in a small town in Poland which did not have an organization handling burial arrangements. The soldiers came across an improvised funeral procession held by the family of a little boy

החייל שישב ברכב עבר בין כפרים ועיירות יהודיות, וצילם את היהודים שפגש בדרכו. ניכר עליהם שלא חששו ממנו, ושיתפו פעולה עם התמונות
The soldier sitting in the car passed by Jewish villages and towns and took pictures of the people he encountered. It seems that they weren't afraid of him and cooperated with the picture taking

חייל גרמני עם יהודי: מדי פעם נתקלו החיילים הגרמנים ביהודי שמראהו תואם את שטיפת המוח של הנאצים. כשהם נתקלו בדמויות ססגוניות הם מיהרו להצטלם לידם ולהראות את הגזע הארי ליד "הגזע הנחות"
A German soldier with a Jew. From time to time, the German soldiers ran into a Jew whose appearance matched the Nazis' brainwashing. When they came across colorful people, they rushed to pose for a picture with them in order to present the Aryan race next to the 'inferior race'

  עבודות כפייה בקראקוב. חיילים שפיקחו על עבודות הכפייה צילמו סדרת תמונות שבהן נראים יהודים במחנות. כמה מאותם חיילים בוורמאכט צילמו את אותם אנשים לאורך זמן, כך שאפשר ללמוד מהתמונות לא מעט על חייהם
Forced labor in Krakow. Soldiers supervising the forced labor took a series of pictures showing Jews in the camps. Some of those Wehrmacht soldiers took pictures of the same people over time, so the pictures can teach us quite a lot about their lives

עבודות כפייה בקראקוב
Forced labor in Krakow

חיילים גרמנים מחריבים בית קברות באזור ז'שוב. לעיתים ניצלו הגרמנים את המצבות כחומרי בנייה, כפי שאפשר ללמוד מהמסמכים ומהתמונות שמצאתי. לעיתים שחררו מכרזים לקבלנים פולנים שיחריבו את המצבות כדי שיוכלו להשתמש בשיש ובאבן
German soldiers destroying a cemetery in the Rzeszów. The Germans often used the tombstones as construction material, as can be learned from the documents and pictures found. Sometimes bids were issued for Polish contractors to destroy the gravestones in order to use the marble and stone

Some of the pictures have the original caption written by the soldiers. In other cases, an inquiry was required to understand them. Some of the soldiers documented the same people time and again, teaching us quite a lot about the daily life of the photographed Jews. Others just documented the people and stories they came across.

In some pictures the Jews seem unafraid of the soldiers. In others, their facial expressions point to fear, embarrassment and humiliation.

The story of the man who found these pictures is as fascinating as the photos themselves. Dariusz Dekiert, a 39-year-old Polish citizen who visited Israel this week as a guest of the Shem Olam Institute, is a devout Christian. Locating more and more items from those dark days has virtually become his life's work.

"I have a feeling that this world has chosen me," he says. "All I wanted to do was learn, and the science of Judaism was the subject I found easiest to get into. So I started learning and was drawn in."



צולם בראדום
Photo taken in Radom

ראדום
Radom

קראקוב
Krakow

קינצק
Końskie

קינצק
Końskie

סטניסלב
Stanislaw



לובלין
Lublin

לובלין
Lublin

לבוב
Lviv

זמושץ
Zamość

זמושץ
Zamość

ורשה
Warsaw

ורשה
Warsaw

ורשה
Warsaw

ורשה
Warsaw


הכיתוב באלבום - גטו ורשה
Album caption – Warsaw Ghetto





Dariusz quickly learned Hebrew, Yiddish and even Aramaic, in a bid to translate the Talmud into Polish in the future. After completing his studies he settled in Lodz. He worked as a lecturer at the university, and after being authorized by the Polish justice minister to work as a professional translator he founded a company offering Hebrew-to-Polish and Polish-to-Hebrew translations.

His current job, he tells Yedioth Ahronoth, combines his great loves – history, geography and Judaism.

"As part of my work I locate documents, photos, objects and historical material which were left in Poland and are now in private hands, and hold negotiations to obtain them," he says. "It involves a lot of patience and negotiation skills. In Poland and Germany there are tens of thousands of pictures of Jews taken by German soldiers who have already aged or died."

What is the most emotionally moving item you found?

"A suitcase that arrived from the Lodz Ghetto, which I bought from a private person. It was empty and appeared to have been through hardships, and it had a clue leading to a name I couldn't identify. The person who sold it to me said his father had stolen it from Jews who got on the train to Auschwitz. After searching for a long time, the Shem Olam Institute managed to locate relatives of the suitcase owners in Israel, and the fact that it was returned to Jewish hands moved me to tears.

"Another object I was moved by was a jewel created from two Polish coins combined together. The bridge of the Lodz Ghetto was sketched on the rear side of the coins with the inscription, 'To my beloved mother.' Unfortunately, we have no way of locating the source of the jewel."

Today Dariusz lives near the Jewish community in Lodz. "I see my work as rectification," he says, "especially when it comes to returning the pictures of Jews during the Holocaust to Jewish hands."

And what does your family think about your job?

"At first they found it odd, but they've gotten used to it by now."

The Shem Olam Institute was founded in 1996 by Rabbi Avraham Krieger and is located in the central Israeli moshav of Kfar Haroeh.

The institute, which has more than 800,000 documents and exhibits, engages in the exposure and analysis of issues of spirit and faith and how individuals and communities coped during the Holocaust.

No comments:

Post a Comment